mandag den 7. april 2014

NY PR og BR på Laks!

Så kom vi på vandet efter færgeturen over til øen.
Turen med færgen gik smertefrit og vi ankom til tiden, vinden var nærmest "ikke tilstede" hvilket jo normalt er rigtigt Terkelvejr! men men men...! Ingen vind betyder også tyk tåge nogen gange,og det var det desværre denne gang. Vi kom af færgen og kørte direkte til Opalsøen hvor vi dumpede alle bådene for der ventede jo som sædvanligt et overdådigt morgenbord hos Per på Verona.
Vi fik hilst på alle de andre båd Teams og der blev givet lidt informationer mens vi spiste og smurte madpakken. Der er mange nye Teams med i år, og det er rigtigt fedt! Vi krydser fingre for at de også får en masse super fiskeoplevelser som os andre.
Det sidste der skete inden turen gik tilbage til havnen var udlevering af værelses nøgler, og Terkel Teamet fik sgu suiten denne gang. Vi takker for lækker indkvartering :O)

Tilbage i Hammerhavnen som er et skønt sted med Hammershus i baggrunden, var det bare med at få bådene i vandet og rigget til så vi kunne komme ud og fange nogen fisk i en fart.

Terkelskuden var hurtigt klar og vi ventede bare på at Preben fra Proppen blev færdig så vi kunne komme afsted. På grund af den tætte tåge (maksimalt 200 m sigt) havde vi besluttet at Team Proppen ikke sejlede ud fordi der ikke er radar på deres båd, så de delte sig i stedet på os andre. Det endte op med at Jason og Terkel bestod af "en hel Terkel med en 1/2 Prop" og "en hel Jason med en lille Prop (Morten)".

Turen gik nordpå fra hammerhavnen igennem kælderhalsen op til Marthas kanal hvor vi brugte resten af dagen. Der var stille og fiskeriet var lidt trægt, dog blev der meldt om sporadiske fangster rundt omkring af blandede størrelser fra udsættere og op til lige under 10+'ere.

Denne ufrivillige stilhed i fiskeriet udmøntede sig blandt andet i nogen lidt specielle situationer hos Team Jason.

Vi har på denne bornholmertur indført en "fidusbamse" imellem Team Proppen, Jason og Terkel, den skal så sejle med dem der har fanget den mindste fisk dagen før eller lavet andet "ikke så godt" ting (lidt som brøleren, bare ikke så pinligt *S*)  fidusen skifter så Team hver dag.
Team Jason tog "frivilligt" den første tur med fidusbamsen grundet et specielt besøg af en Gråbjørn på terkel skuden under 2 Afd. for ikke så længe siden. (MK fra Jason kan nok fortælle mere om dette)
i dag var første dag på vandet for "fidusen" så den skulle jo døbes, Jason har givet den navnet Frederik fiskefjæs :O)

Pludseligt melder Søren fra Team SR på VHF'en at de havde nappet en 11,3 Kg's. super flot fisk! Meeeen de er jo også i træning fra Øresund derhjemme. ;O)

Ca. 30 minutter senere går den øverste rig i min side med et eksplosivt udløb på 400 fod, jeg troede sgu tandhjulene hoppede ud af hjulet. Det lød godt nok vildt! Jeg får fat i stangen, Ronnie begynder at rydde det resterende grej og så er vi i gang! Fisken viser sig hurtigt at være i den svære ende med et ordentligt haleror, og der er masser af fight i den! 6 gange har jeg den inde og vende ved båden hvor den bare kvittere med et nyt udløb igen, først 200/300 fod så mindre og mindre og mindre.
Det ene udløb stod Ronnie helt alene for, da vi mente den var klar til at blive nettet 4 gang den kom ind går et eller andet galt, og han for dasket den en i skallen med netrammen. Og så skal jeg da lige love for at der kom liv i banditten, den piskede bare afsted igen.
2 gange tilbage til båden, op i nettet og BANG! så lå der sgu 13 Kg sølvtøj på dækket!
Det var en kanon fight på 30/40 minutter, og en stor oplevelse igen at mærke de enorme kræfter som de her store Laks har.

Da dagen var omme blev fisken vejet vejet til 12,75 i havnen. Den blev fanget på en Ismo fra Danish Lures i kobber og mørke farver med røde prikker.

Næste store ting på dagen blev Preben fra Team Probben der fangede sin allerførste Laks. Det er altid en fed ting at se når laksefeberen virkeligt raser for første gang.

Imorgen går jagten ind på en 10+'er til Ronnie, det er det sidste store mål vi har her på denne tur til solskinsøen.
I alt en rigtig fed dag på vandet og en superfed oplevelse endnu en gang, vi er klar til i morgen hvis "vind-guderne" ellers vil os :O)

Knæk & Bræk - Team Terkel.